Mešká vám let alebo ho zrušili? Zistite, kedy máte nárok na náhradu a čo kryje poistenie
25.07.2025
25.07.2025
Cestujúci naprieč Európou v súčasnosti čelia častým meškaniam a rušeniam letov. Niektorí sa svojho letu nedočkajú, iní musia čakať neprimerane dlho. Časté sú tiež problémy s batožinou, ktorá buď nedorazí alebo je poškodená. Prinášame prehľad odporúčaní, ako v takýchto situáciách postupovať a informácie, kedy vzniká nárok na náhradu v rámci cestovného poistenia.
Upozorňujeme, že zrušený alebo meškajúci let nie je automaticky poistnou udalosťou. Takéto situácie nie sú štandardne kryté cestovným poistením a nie je možné ich ani pripoistiť.
„Ak dôjde k zrušeniu alebo meškaniu letu, ktorý zabezpečuje európska letecká spoločnosť alebo má odlet z krajiny EÚ, cestujúci majú podľa európskej legislatívy nárok na odškodnenie. Odporúčame obrátiť sa priamo na leteckú spoločnosť na letisku alebo využiť služby špecializovaných spoločností, ktoré vymáhajú náhrady od leteckých dopravcov,“ radí Ľubomíra Hricová, manažérka cestovného poistenia UNIQA.
Pre lepšiu ochranu v nepredvídateľných situáciách UNIQA odporúča uzatvárať rozšírené balíky cestovného poistenia, ktoré zahŕňajú poistenie zmeškania verejného dopravného prostriedku do zahraničia a poistenie oneskoreného návratu.
V prípade zmeškania verejného dopravného prostriedku má klient nárok na úhradu nákladov na alternatívnu dopravu do cieľovej destinácie, ako aj na výdavky za občerstvenie, toaletné potreby či nevyhnutný nocľah – všetko do výšky stanoveného limitu.
„Poistenie sa vzťahuje na prípady, keď klient zmešká dopravný prostriedok z objektívnych dôvodov, ako sú úraz, dopravná nehoda, technická porucha alebo meškanie rezervovaného spoja v dôsledku nepriaznivého počasia,“ dopĺňa Ľ. Hricová.
Poistenie kryje aj oneskorený návrat zo zahraničia – napríklad ak klient nestihne vlak domov kvôli meškaniu lietadla. V takom prípade UNIQA preplatí náklady na náhradnú dopravu (taxík, autobus, vlak), ako aj výdavky na nocľah, občerstvenie či toaletné potreby.
Dovolenkári sa často stretávajú aj s problémami s batožinou – či už nedorazí do cieľovej destinácie, alebo je poškodená. Ak má klient uzatvorené pripoistenie batožiny, je nevyhnutné, aby stratu alebo poškodenie nahlásil priamo na letisku a vyžiadal si dokumenty ako Damage Report alebo Property Irregularity Report (PIR).
„Tieto dokumenty sú kľúčové pri nahlasovaní poistnej udalosti. Bez nich nie je možné uplatniť nárok na poistné plnenie,“ upozorňuje Ľubomíra Hricová.
V prípade meškania batožiny poisťovňa prepláca výdavky na nevyhnutné veci osobnej spotreby – napríklad toaletné potreby či náhradné oblečenie – do výšky limitu uvedeného v poistných podmienkach. Účty za tieto nákupy je potrebné predložiť do 48 hodín od oneskoreného doručenia batožiny.