O nás > Aktuality > Rok od ničivých povodní na Slovensku: UNIQA pomohla tisíckam klientov a vyplatila 3,7 mil EUR

Rok od ničivých povodní na Slovensku: UNIQA pomohla tisíckam klientov a vyplatila 3,7 mil EUR

12.09.2025

V týchto dňoch uplynul rok od ničivých povodní, ktoré v polovici septembra 2024 zasiahli západné a severozápadné Slovensko. Prudké dažde spôsobené tlakovou nížou Boris vyvolali extrémne záplavy najmä v povodiach Moravy, Dunaja, Myjavy a Malých Karpát. Konečný účet škôd za živelnú katastrofu v UNIQA SK predstavuje 3,7 mil EUR za celkovo 3 851 škôd poistených klientov. Poisťovňa UNIQA stála pri svojich klientoch od prvých hodín – vďaka pripraveným krízovým plánom a moderným technológiám dokázala rýchlo reagovať a pomôcť tisícom ľudí. Takmer 60 % všetkých škôd bolo vybavených do mesiaca od živelnej pohromy, pričom k dnešnému dňu sú plne vybavené takmer všetky poistné udalosti.

 

Voda zaplavila desiatky obcí, poškodila infraštruktúru, domy a podniky, pričom na viacerých miestach dosiahla hladina riek úroveň storočnej vody. Povodne si vyžiadali vyhlásenie desiatok mimoriadnych situácií a spôsobili rozsiahle materiálne škody. Hydrologická situácia sa stabilizovala až koncom mesiaca, keď kulminovali hladiny Dunaja a Moravy v Bratislave a Devíne.

Rýchla pomoc a zrýchlené konanie

K dnešnému dňu vyplatila UNIQA takmer všetky poistné udalosti, pričom už mesiac po povodniach bolo vyplatených takmer 60% všetkých nahlásených škôd.

„Väčšina škôd sa likvidovala okamžite v zrýchlenom konaní – po posúdení zaslanej dokumentácie bez obhliadok; klientom, ktorí o to požiadali, sme posielali zálohy. Najvyšší objem plnení sme vyplácali už 15. 9., teda menej než dva dni od začiatku povodní. Tam, kde boli potrebné obhliadky, boli naši technici v plnom nasadení od skorého rána do neskorého večera – posilnili sme kapacity presunom tímov do najkritickejších oblastí. Rok po povodniach je pre nás pripomienkou, že solidarita, spoľahlivosť a rýchlosť pomoci sú kľúčové a UNIQA je tu pre svojich klientov aj vo chvíľach najväčšej neistoty. Ďakujem všetkým kolegom, ktorí pomáhali ako aj klientom za dôveru," hovorí generálny riaditeľ UNIQA Rastislav Havran.

Škody v číslach a príklady z praxe

Najvyššia škoda – korporátny majetok: 403 132 EUR (rezerva)
Vytrvalé dažde a vyliaty potok zaplavili park a priekopu okolo budovy; voda prenikla do suterénu. Zasiahnuté boli kancelárie, kuchyňa, jedáleň, rehabilitačné priestory a sklady. 

Najvyššia škoda na privátnom majetku: 32 961 EUR (výplata)
Zaplavenie spodnej časti rodinného domu poškodilo podlahy, potery, zárubne a dvere; zasiahnutá bola elektroinštalácia, kúrenie, omietky, nátery a izolácie.

Z celkového počtu 3 851 škôd sa 99% sa týkalo škôd na majetku, len jedno 1% z toho boli škody na motorových vozidlách. Priemerná výška škôd na majetku predstavovala cca 800 EUR. Väčšina zmlúv kryje škody spôsobené povodňou alebo záplavou v rámci základného balíka poistenia nehnuteľnosti a domácnosti.

„V oblasti poistenia zohráva dôležitú úlohu aj prevencia. Udalosti z posledných rokov jasne ukazujú, že dobre udržiavaná nehnuteľnosť lepšie odoláva extrémnym klimatickým javom. Inštalácia protipovodňových opatrení, pravidelná údržba strechy, odkvapov či elektroinštalácie nielen znižujú riziko škôd, ale zároveň predlžujú životnosť samotnej stavby, „ upozorňuje riaditeľ oddelenia likvidácie poistných udalostí UNIQA Daniel Červenka.

Podpoistenie opäť ako lekcia z povodní

Hoci bola miera poistenia proti takýmto udalostiam pomerne vysoká, rovnako ako pri predchádzajúcich kalamitách sme sa stretli s prípadmi, keď bola nehnuteľnosť podpoistená. Dohodnuté poistenie tak nepokrývalo náklady na kompletnú obnovu poškodených domov ani na obstaranie nového vybavenia. Vlastné bývanie je po našom zdraví často to najcennejšie, čo máme. Zvlášť teraz, keď čelíme nepredvídateľným výkyvom počasia s ničivými dopadmi, je dôležité venovať poisteniu rodinných domov, bytov a domácností dostatočnú pozornosť a pravidelne si aktualizovať poistné zmluvy,“ upozornil Rastislav Havran, generálny riaditeľ UNIQA.

K podpoisteniu domu, bytu či chalupy dochádza vtedy, keď je nehnuteľnosť poistená na nižšiu sumu, než je jej skutočná hodnota potrebná na opätovné nadobudnutie alebo rekonštrukciu. V prípade podpoistenia má poisťovňa právo znížiť poistné plnenie v rovnakom pomere, v akom je poistná suma nižšia oproti skutočnej hodnote poisteného majetku. Podobne sa definuje aj podpoistenie domácnosti, teda vnútorného vybavenia nehnuteľnosti.

Aby bola ochrana pred následkami živelných udalostí skutočne účinná, je nevyhnutné pravidelne aktualizovať poistné sumy v uzatvorených zmluvách – a to ako pre samotnú nehnuteľnosť, tak aj pre domácnosť. Aktualizácia by mala v ideálnom prípade zohľadňovať vývoj cien súvisiaceho majetku, teda stavebných cien budov a zriadenia domácnosti. Najjednoduchší spôsob aktualizácie je takzvaná indexácia poistných súm vykonávaná poisťovňou, ktorá prebieha v UNIQA každoročne.

UNIQA pripravená na ďalšie živly – dôraz na inovácie a flexibilitu

UNIQA je na podobné živelné udalosti pripravená vďaka kombinácii moderných technológií, skúsených tímov a krízového riadenia. Klienti majú k dispozícii online systém na hlásenie škôd dostupný 24/7, ktorý zvládne aj tisíce podaní naraz. Spolupráca českého a slovenského tímu umožňuje rýchle posilnenie kapacít tam, kde je to potrebné.

UNIQA navyše nepretržite monitoruje meteorologické modely a je pripravená včas informovať klientov o blížiacom sa riziku, čím pomáha zmierniť možné následky.

V rámci tzv. kalamitného plánu dokážeme rýchlo prispôsobiť naše interné procesy rozsahu a charakteru katastrofy – napríklad nastavením priorít likvidácie alebo zjednodušením požiadaviek pre klientov. Celý proces likvidácie sa zároveň opiera o moderné nástroje digitalizácie a automatizácie, ktoré umožňujú rýchlejšie rozhodovanie, zníženie administratívnej záťaže a efektívnejšie vyplácanie poistného plnenia.