Slovensky > O nás > Aktuality > Kyberšikana u detí: keď sa z internetu stane nepriateľ

Kyberšikana u detí: keď sa z internetu stane nepriateľ

07.11.2022

Kyberšikana je v súčasnosti vážnym sociálnym problémom a podľa zákona ide o trestný čin, za ktorý hrozí páchateľovi až 3 roky za mrežami. Podľa výskumu Centra pre prevenciu rizikovej a virtuálnej komunikácie českej Univerzity Palackého sa šesť  z desiatich detí či mládeže stretlo buď s kyberšikanou  alebo inou formou online agresie. Doteraz bežná šikana sa teda presúva zo škôl a ihrísk do virtuálnych priestorov. Pomáhajú tomu najmä nové technológie.

 

Kyberšikana na sociálnych sieťach je však oveľa zákernejšia. "Je ťažšie rozpoznateľná, pretože navonok sa vo viditeľnej zóne nič nedeje, dieťa však nie je nikde v bezpečí, pretože všetko beží 24 hodín denne," hovorí Veronika Kamenská z platformy Nepanikař.eu. Okrem toho sa z bežnej šikany stáva kyberšikana hneď, ak niekto nahrá živý konflikt na mobil a video zdieľa v digitálnom priestore.

Napríklad nedávno sa médiá zaoberali  prípadom, keď agresor počas prestávky zbil spolužiaka z nižšieho ročníka základnej školy. Situáciu nakrútil komplic útočníka na mobilný telefón. Zverejnením videa na sociálnych sieťach sa konflikt stal verejnou záležitosťou a začal zahŕňať oveľa širší okruh detí ako len tie, ktoré boli prítomné pri bitke. Zo šikanovania sa razom stala kyberšikana. Bohužiaľ, vždy sa nájdu takí, ktorí video zdieľajú, pochvalne ho komentujú a často sa ním inšpirujú.

Šikana cez internet deje najčastejšie cez hanlivé komentáre k fotografiám, zastrašovanie a vydieranie cez správy či neoprávnené zverejňovanie intímnych fotografií či videí na internete, ďalej je to kradnutie identity či posielania správ z falošného profilu, tvorby posmešných stránok o šikanovanej osobe ale aj vytváranie skupín na sociálnych sieťach proti šikanovanej osobe. „Dochádza však aj k obťažovaniu cudzincom, takzvanému Kyberstalkingu, online vzťahom, lákaniu na rande, nelegálnemu obsahu a podobne. Kyberšikana sa v súčasnosti najčastejšie uskutočňuje  prostredníctvom sociálnych sietí ako WhatsApp, Facebook, Instagram alebo TikTok," hovorí manažér poistenia majetku UNIQA Zdeňek Hruška.

Kyberšikana je veľmi nebezpečná a môže mať katastrofálne následky. Verejné zosmiešňovanie a bezmocnosť sa brániť vedú v mnohých prípadoch k silnému psychickému poškodeniu – depresiám, poruchám spánku, pochybnostiam, pocitom menejcennosti, strachu alebo k odchodu do ústrania. V niektorých prípadoch môže dokonca skončiť samovraždou alebo pokusom o ňu. Najohrozenejšou skupinou sú deti a mladiství. Preto aj spozorujete pri deťoch tieto príznaky, vyhľadajte psychologickú pomoc. Konkrétne informácie o tom, ako urobiť prvý krok, nájdete tu: https://www.uniqa.sk/hovorte-uprimne.

Ako sa správať na internete

Internet je normálnou súčasťou života detí a mladých ľudí, navyše absolútne nevyhnutný a nenahraditeľný. Vďaka technológiám nie je problém zachytiť dôležité momenty a odovzdať ich ďalej. Ale zatiaľ čo rodičia učia svoje deti  bezpečne prejsť cez ulicu alebo nikam nechodiť s cudzími ľuďmi, väčšina detí sa doma nenaučí, ako sa správať v online svete.

Deti a mladí ľudia si často neuvedomujú, čo zdieľať, o čom informovať a čo si nechať pre seba. Alebo čo možno stále považovať za vtip a čo je už ohováranie a psychické zneužívanie.  Napríklad sa často vyskytujú situácie, keď sa pár stredoškolákov nie veľmi pekne rozíde a jeden z nich začne zdieľať intímne fotografie druhej osoby, ktoré vyhotovil, keď vzťah ešte fungoval. Komentáre na seba nenechajú dlho čakať a obeť nesmierne trpí. Zneužívanie intímnych materiálov je jedným z prudko rastúcich javov v našej krajine.  Inokedy zasa dospelí devianti získavajú dôveru detí a využívajú anonymitu digitálneho priestoru na svoju zvrátenosť.

Ako sa brániť

To všetko je kyberšikana a je potrebné sa voči nej brániť. Ale ako?  Obete zažívajú strach, bezmocnosť, hanbu, ale aj pocity viny.  Deti sa boja zveriť svojim rodičom, pretože tušia, že je to už veľký problém. Okrem toho rodičia často nie sú tí, ktorí pri najlepšej vôli môžu skutočne pomôcť. Mladí ľudia v tomto často nemajú ani oporu v učiteľovi, trénerovi či výchovnom poradcovi . V takýchto prípadoch môžu kontaktovať Linku detskej istoty.

"Pozitívne vzťahy s rovesníkmi sú pre deti a najmä dospievajúcich veľmi dôležité pri budovaní vlastnej hodnoty. Dlhodobé a neriešené kyberšikanovanie môže mať hrozné následky na ich psychické zdravie a pohodu, viesť k depresii, úzkosti, chronickej osamelosti a v najhoršom prípade aj k samovražedným myšlienkam alebo pokusom," vysvetľuje Veronika Kamenská z Nepanikař.eu.

Aké kroky treba podniknúť v prípade núdze ako "prvú pomoc"?

  • "hovoriť" so šikanovanou osobou a zistiť stupeň závažnosti
  • uložiť komunikáciu, ktorá prebieha v príslušnej skupine, vo vlákne na sociálnych sieťach, viesť podrobné záznamy o tom, kedy a čo sa v komunikácii stalo
  • zákon definuje kybernetickú šikanu ako trestný čin, kontaktujte políciu
  • nereagovať na šikanujúceho, nevysvetľovať, nebrániť sa – to by len vyvolalo ďalšie kolo urážok.
  • poskytnúť šikanovanému dieťaťu psychologickú pomoc, najmä ak je narušené jeho sebavedomie a sebaúcta a naďalej ho podporovať. aj tu: https://www.uniqa.sk/hovorte-uprimne.
  • prvou inštanciou, kde treba prípad riešiť, je samotný agresor, škola, rodičia agresora alebo iný subjekt, odkiaľ útok pochádza.
  • naučte svoje dieťa používať funkciu "blokovať" alebo "nahlásiť" na sociálnych sieťach a webových stránkach; niektoré webové stránky majú navyše tlačidlá, ktoré vám umožňujú hlásiť incidenty priamo do bezpečnostného centra Child Exploitation and Online Protection Command (CEOP) organizácie National Crime Agency

 

Ak sa stane obeťou kyberšikany školák, študent alebo akákoľvek iná osoba,  môže im pomôcť aj UNIQA cez kyberpoistenie. Poistenie platí pre všetkých členov domácnosti a pomôže aj v prípade očierňovania osobnosti cez kyberšikanu. Kybernetické riziká si však môžete  pripoistiť aj k poisteniu domácnosti a takisto kryje všetkých členov domácnosti v súvislosti s poškodením jeho dobrého mena prostredníctvom internetu alebo sociálnych sietí (napr. obťažovanie, zastrašovanie, urážka, zosmiešňovanie, nezákonné zverejňovanie informácií o súkromnom živote). Stačí zavolať na asistenčnú linku UNIQA  +421/2/526 24 362 a odborníci okamžite začnú riešiť situáciu: zabezpečia vymazanie relevantných správ, zablokujú profil útočníka, alebo pomôžu klientovi zmeniť kontaktné údaje. Zároveň mu poskytnú odporúčania, ako postupovať ďalej, aby to útočníkovi sťažili. Je možné zmeniť heslá, prístupy a telefónne číslo. Okrem technickej IT podpory poskytuje kybernetická asistencia aj pomoc právnika – právnik komunikuje priamo s útočníkom a varuje ho pred právnymi následkami jeho konania. Doterajšie skúsenosti ukazujú, že zásah advokáta je najúčinnejším opatrením, pretože väčšina bežných páchateľov sa ho bojí a odrádza ich od ďalších činností.